Sidor

Följ mig på Pinterest

Follow Me on Pinterest

torsdag, november 17

Konferens Fler kvinnor på alla positioner

Mamma är nu på väg till Stockholm för att gå på konferens på Hotell Rival ...  "Fler kvinnor på alla positioner"

Min medresenär vet exakt hur vi kommer dit från Centralstationen.  Åker X2000, tjohoo!

----------------------------------------------------------------------------------

Och nu åker jag hemåt! Sitter på X200 igen med rabatterad internet kupong. Vänlig kille i Bistron som tyckte att jag inte behövde betala för hela resan när vi faktiskt redan kommit halvvägs. Nedan kort summering av talare och vad de framförde


Väl framme efter en synnerligen enkel navigation med T14 tunnelbanan till Mariatorget så åt vi en lätt lunch på 10 minuter i Hotel Rivals cafe.
Kändisfaktor denna eftermiddag var Peter Lindgren från TV4

Första talaren ut var Ulrika Danielson, Kommunikationschef och HR chef andra AP fonden. Hon berättade om deras Kvinnoindex. De började med sina mätningar 2002 och följande utveckling hade de upplevt
Andel kvinnor i styrelsen        2002 6%             2011 23%
Andel kvinnor i ledningen      2002 11%          2011 15%
New York företaget Catalyst har undersökt detta och sett att man erhåller en 35% högre avkastning på kapitalet med fler kvinnor i styrelser och ledning.

Frankrike är på väg att införa kvotering då de upplever att det går för sakta.
Hur får man VD engagerad? Pengar och talang.
--------------------------------------------------------
Per Adolfsson, VD Microsoft Sweden
28,4% kvinnor på företaget
31,4% kvinnor är chefer
30% kvinnor i ledningsgruppen

Varför tar det då tid? 'kaka söker maka' lika barn leka bäst'
Panelen pratade senare om detta och rekryteringsföretagen gör sitt bästa men får till svar att de som rekryterade tyckte att den manliga sökanden var bättre kvalificerad. Undrar om man inte kan tillskriva detta 'kaka söker maka' syndromet. Man bedömer då mäns kvalifikationer utifrån sina egna och är man då man så känner man dessutom igen sig i mäns sätt att prata agera etc vilket gör dem då tillsynes bättre kandidater till en post. Det är alltså ens egna värderingar som gör att man undermedvetet tar den manliga kandidaten. Kvinnor är mer benägna att rekrytera kvinnor (kan vara också av samma anledning). Dvs fler kvinnor som rekryterar ger även större chans till balans i näringslivet på de ledande befattningarna.
Ett annat är att sätta mål för jämställdhetsarbetet. Realistiska mål, och dessa skall sedan utmanas. Mer om detta senare!

-------------------------------------------------------
Malin Pennborn och Bo Ågren, Skandia
Viktigt att promota kvinnor och det är viktigt att det syns.
Viktigt att man är noga med sin process, exempel; företaget uppmanade sektionerna att ta fram en lista på talanger som de tyckte man skulle satsa på. 100% män kom in. De omformulerade sig och sade att man skulle ge namn på manliga och kvinnliga talanger och då fick de in en lista på 50-50 män och kvinnor.
Malins råd till alla är att man måste reda ut vad man vill och sen skall man inte vara tyst om det, man skall säga vad man vill.
--------------------------------------------------------
Camilla Wagner, Äffärsområdeschef VA kvinna
Arg som ett bi över att man på ett EU seminarium sagt att det inte handlar om Genus. Varför skall det vara så förbenat farligt att prata om genus frågor. Varför fortsätter man säga att man inte har något problem (utmaningar) runt jämställdhetsfrågorna i Sverige.
---------------------------------------------------------
Birger Lund, VD Ikano Group
rekryteringstrategi: 1 av 3 skall vara en kvinna.
---------------------------------------------------------
Henrik Östberg, Boliden Direktör Personal och Hållbar Utveckling (duktig retoriker)
Ann Richards, kolla upp på YouTube
Boliden har 15,5% kvinnor på företaget. Gällivare Cu-dagbrott 27% kvinnor. Mindre bränsle och bättre resultat för truckar vid service.
Han pratde om kulturens påverkan på jämställdheten. Det som påverkar kulturen på ett företag är historien, förebilderna och hur jobbet är (tungt skitigt etc)
Faktabaserat Management --> ej förändringsbenäget, tunggrott
----------------------------------------------------------
Eva-Lotta Kraft, Styrelseledamot Siemens AB, Emma Rönnmark, Commercial Head Siemens
Anser att Nätverk är en styrelse fråga , att det är en ledningsfråga. Skall vara sanktionerat, sponsrat av ledningen.
Man måste jobba med hela organisationen, visa att det finns manligt och kvinnligt ledarskap. Man måste kunna fundera och tala om Gruset i skon, Vad är det som skaver?

De har ett roterande ledarskap i nätverket. 16% av tjejerna i nätverket har befordrats. Nätverk skall utvecklas, de är för blandade nätverk. Använd nätverk professionellt. Kartlägg dig själv, var står jag. Finansiering: Budgeterat, och skall bedrivas på arbetstid. Inga papperstallrikar på kvällstid i gympasalar.
Man skall sätta tydliga mål med nätverket och så skall det följas upp för att man skall även kunna göra en kursändring av syftet eller programmet utifrån företaget strategiska behov.
Syftet skall alltid överensstämma och matchas med företagets strategimål.
---------------------------------------------------------------------
Johanna Frelin, CEO HyperIsland
Man skall granska alltid sin statistik. det kan se bra ut på papper men det kan även vara så att man t.ex har en stor supportavdelning som bara består av kvinnor.
Förändring, hur arbetar man idag med mål och förändringar

Framgångsfaktorer 1. KRIS 2. Nitiska/Aktiva förändringar 3.Målen påverkar linjechefernas dagliga beslut 4. Handlingsplan och ägarskap på personlig nivå 5.Uppföljning och konsekvenser

Politisk korrekthet räcker inte för att skapa en KRIS!


 summan av kardemumman: oj vad jag hade det kul idag


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar